Mijn naam is Herman Dute, ik ben geboren op 17 juni 1956 en ben getrouwd en heb
twee dochters. Mijn beroep is werktuigbouwkundig engineer.
Borculo ligt in de Gelderse Achterhoek. Borculo
is o.a. bekend geworden door de verwoestende windhoos van 10 augustus
1925. Voor meer informatie over de windhoos klik op
DE CYCLOON VAN BORCULO.
De naam "Weerstation Herman" heb ik bewust gekozen, niet omdat
"Herman" mijn voornaam is. Maar in de Achterhoek werd er in de
volksoverleveringen vaak gesproken over "de kopperen Herman" en
hiermee bedoelde men de zon. De zon is de motor van het weer waar alles om
draait, vandaar "Weerstation Herman".
Hieronder ziet U een bovenaanzicht van Borculo. De rode stip is de standplaats van het weerstation Borculo.
Het "weerstation Herman" te Borculo is opgericht in 1981. Het
weerstation staat aan de rand van de bebouwde kom van Borculo in de wijk
"De Koppel". De metingen worden verricht met een Davis Wheather
Monitor II en Vantage Pro2. De metingen gaan continue 24 uur per dag door en
worden opgeslagen in een computer. Metingen die worden verricht zijn o.a.
temperatuur, wind, luchtvochtigheid, neerslag, luchtdruk, zonneschijn, UV-index
en zonnestraling. De actuele waarnemingen
worden automatisch verzonden naar de webpagina van
WEERSTATION-BORCULO. Wilt U de meest recente
weersituatie van Borculo weten klik dan op
ACTUEEL WEER
Het "weerstation Herman" bezit inmiddels een uitgebreid eigen opgezet
weerarchief voor zowel de regio, landelijk als wereldwijd. Ook het weerbericht
voor de korte- en lange termijn wordt dagelijks een aantal keren ververst.
Wilt U het meest recente weerbericht voor de Achterhoek en de rest van Nederland klik dan op
WEERBERICHT.
Naast het weer als hobby was ik ook een fanatieke wielrenner en
heb aan kilometers de wereld al
meer dan tien keer rond gefietst. Mijn mooiste ervaringen met het wielrennen waren wel de beklimmingen van de "echte
bergen" in de Alpen, zoals de Alpe d'Huez en de Grossglockner.
Door een ernstig ongeluk buiten mijn schuld om in november 1999 was het
wielrennen op een racefiets niet meer mogelijk. Heb in de zomer van 2000 de ligfiets ontdekt en dat was een nieuwe uitdaging voor mij. De snelheid met een ligfiets ligt
ook nog aanmerkelijk hoger! Met de ligfiets ook in de Alpen geweest en wederom menige berg weer beklommen zonder
enige problemen.
Maar in juli 2007 sloeg het noodlot weer toe en nu met een zwaar ongeluk met het paragliden in Oostenrijk. Het meest positieve van dit ongeluk was wel dat ik het heb overleefd! Maar mijn leven is daarna wel van de ene op de andere dag drastisch veranderd. Het wielrennen op de weg met een ligfiets op twee wielen is nu ook al jaren niet meer mogelijk. Inmiddels met een aangepaste ligfiets op drie wielen, een trike, wel weer wat mobieler geworden, zie onderstaande foto!
Met de enorme steun van mijn vrouw, mijn twee
dochters en niet te vergeten de buren probeer ik me er wel door heen te slaan! Wat de sport betreft kan ik
heel veel energie halen uit de prestaties van mijn oudste dochter
Mariska met
het hardlopen, zie de link
! Daarbij zeker gesteund door de journalistieke
bijdrage van mijn jongste dochter Chantal, zie de link
!